1.0 DISIPLIN
DAN KEROHANIAN
1.1 MATLAMAT
Melahirkan
generasi pelajar yang cintakan negara, mempunyai disiplin diri
yang kental, berpegang
teguh kepada ajaran agama serta sanggup berbakti
kepada masyarakat yang
memerlukan khidmat dan bimbingan.
1.2 OBJEKTIF
a. Melahirkan
pelajar yang bersemangat patriotik yang cintakan bangsa
dan negara.
b. Menyediakan
generasi pelajar yang mempunyai disiplin yang tinggi
serta mempunyai daya
juang, daya tahan, daya saing dan daya saing
dalam menghadapi cabaran
yang mendatang.
c. Membina
generasi pelajar yang mengetahui, memahami, menghayati
dan mengamalkan akhlak Islam serta memberi sumbangan ke arah hidup berkeluarga,
bermasyarakat dan bernegara.
1. KETATANEGARAAN
|
|||||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
|||
a. Lambang Negara
b. Bendera Malaysia
c. Lagu Kebangsaan dan
Negeri berkenaan
d. Lambang dan Bendera
Negeri
e. Rukun Negara
f.
Lagu-lagu Patriotik
g. Lagu KRS
h. Berlari sambil
menyanyikan lagu
larian KRS dan langkah
KRS
|
a. Jemaah Kabinet
i. Nama dan Jawatan
b. Sultan-sultan
i. Nama-nama Sultan
c. Memahami Falsafah
Pendidikan Negara
d. Memahami dan
mengenali
kebudayaan Melayu
serta lain-lain kaum.
e. Lagu-lagu Patriotik
|
a. Biodata Perdana Menteri
i. Menulis rencana
ii.
Syarahan
b. Wawasan
Perdana Menteri
i. Esei
ii.
Syarahan
c. Mengenali
Institusi dan
Peranannya
i. Jabatan/ Majlis Agama
Islam
ii. Pusat Islam
iii.
Universiti Islam
iv. Lembaga Urusan
Tabung Haji
v. Majlis Fatwa Negara
vi. Baitulmal
vii Mahkamah Syariah
viii.
Maktab Perguruan
Islam
ix.
Angkatan Belia Islam
x. Persatuan Ulama’
d.
Mengenal tokoh ulama
tempatan dan luar negara.
e. Mengenal
tokoh-tokoh
pejuang kemerdekaan
f. Lagu-lagu Patriotik
|
|||
2. KEROHANIAN
|
|||||
a. Kelas Fardhu Ain
b. Bacaan Yasin
c. Marhaban dan Berzanji
d. Usrah
e. Tamrin
f. Kursus Kefahaman Islam
g. Hafalan doa-doa dalam kehidupan
seharian
|
h. Kebudayaan Islam
i. Nasyid
ii. Syair
iii. Sajak dan
lain-lain
i. Ceramah Agama
j. Akhlak
k. Kisah-kisah Sahabat Nabi SAW
|
||||
3. PENGURUSAN DAN GAYA DIRI
|
|||||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
|||
a. Tanggungjawab
terhadap
diri dan
keluarga
i. Memelihara kesihatan
tubuh badan
ii. Penjagaan keluarga
b. Mengurus tempat
kediaman
i. Susun atur peralatan
rumah
ii. Keselamatan di rumah
c. Adab bergaul
i. Keluarga
ii. Jiran tetangga
iii. Guru/rakan
iv. Majlis rasmi
v. Batas-batas
pergaulan
|
a. Pemilihan pakian
i. Majlis rasmi/formal
ii. Majlis tidak rasmi/informal
bersukan
iii. Etika berpakaian dalam
Islam
b.
Peranggu Meja
i.
Alatan peranggu meja
ii. Sajian secara tradisional
iii. Sajian secara cina
iv. Sajian secara
barat
v. Sajian secara ”buffet”
c.
Etika di meja makan
i. Cara memegang pisau
dan
garpu
ii. Cara meletakkan sudu,
garpu dan pisau
selepas
makan.
|
a. Tatatertib sebagai tetamu
i. Adab sebagai
tetamu
ii. Adab menjadi tuan
rumah
iii. Adab semasa
menghadiri
jamuan
makan
iv. Perkara-perkara yang
perlu dielakkan semasa
makan di majlis jamuan.
b. Etika makan secara Islam
c. Adab makan di dalam
pelbagai jenis jamuan
i. Makan cara Melayu
ii. Makan cara Barat
iii. Makan cara Koktel
iv. Makan cara Buffet
v. Makan di kantin
|
|||
4. PENDIDIKAN MORAL – Ahli bukan beragama Islam
|
||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Buat
baik dibalas baik
b.
Waspada sebelum
kena
c.
Kesetiaan kepada
negara
d.
Sahabat setia
e.
Teguran membina
f. Balasan jujur
g. Berakit-rakit
h.Contohi
Labah-labah
i. Kalau Cermat Tentu
Selamat
j. Budi Bahasa
|
a. Sultan
Alaudin Riayat Shah
b. Sesal
kemudian tidak
berguna
c.
Mengawal pemikiran,
pertuturan dan perlakuan.
d. Etika
perniagaan yang baik
e. Pengorbanan
kaum ibu
f. Fikir
sebelum bertindak
g. Kebebasan
dalam sistem
demokrasi
h. Pentingnya
keselamatan
jalan raya
i. Biar lambat asalkan selamat
j. Bukit sama didaki lurah
sama dituruni.
|
Penghayatan
Nilai-Nilai Murni Tahap 1 & 2
|
2.0 KETAHANAN
DIRI DAN KEBUDAYAAN
2.1 MATLAMAT
Melahirkan generasi pelajar yang sihat
dari segi fizikal, mental, mempunyai daya
tahan, berpotensi dan berketerampilan
malah mampu menghindarkan diri dari
gejala sosial yang buruk
dengan menjadikan budaya timur sebagai tatacara
hidup.
2.2 OBJEKTIF
a. Melahirkan insan yang sihat fizikal dan
mental.
b. Memupuk bakat serta menggalakkan potensi yang sedia dan
mampu
memenuhi masa
lapang dengan aktiviti yang berfaedah.
c. Mengurangkan
ketegangan fikiran dan mampu menyelesaikannya secara bijaksana.
1. KAWAD
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a.Asas Kawad
i.
Kawad
Am
Ke Kiri Pusing
b. Kawad
berjalan
c. Kawad membawa
bendera
d. Menaik
dan
menurunkan bendera
|
a. Memberi
perintah kawad
i. Kumpulan masing-
masing
b. Kawat
Perhimpunan
c. Hormat Ke hadapan
Hormat
d. Hormat Ke Kanan
Hormat
e. Hormat Ke Kiri Hormat
f. Hormat selaku
terima sijil
|
a.Kawad
perseorangan
i. Melakukan semua
jenis
Kawad
b.Perintah
Kawad
i.Sebagai Ketua
c.Mengurus
Perhimpunan
d.Kawad Formasi
|
2. PERKHEMAHAN
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Definisi
b. Mendirikan
khemah
c. Memilih
Tapak
Khemah
d. Perlindungan
semulajadi
e. Perhubungan
f. Punca air
g.
Kebersihan
h.
Keselamatan
i. Konservasi
j. Kegiatan di kawasan
perkhemahan
k. Etika
perkhemahan
l. Memotong kayu
m. Beg Galas
n. Kaedah mengisi
”Rucksack”
o. Jenis-jenis khemah
p.
Cara penjagaan
khemah
|
a. Kraf perkhemahan
i.
Gajet
b. Beg Galas
i.
Kaedah memikul beg galas
c. Jenis-jenis
unggun api
d. Dapur
i.
Jenis-jenis dapur
e. Memasang api
f. Memasak
i.
Teknik memasak
ii.Praktikal memasak
iii.Nasi, ikan goreng,
sayur
dan teh
iv.Lain-lain masakan
ringan
v. Pertandingan memasak
|
a.Kraf
perkhemahan
lanjutan
b.
Lanjutan Tahap 1 & 2
c. Sanitasi
|
3. IKATAN TALI
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a.Simpulan dan
ikatan
asas
i.
Simpulan buku sila
ii.
Simpulan bunga keti
iii. Tindih kasih
iv. Simpulan pengail
v. Ikatan manuk
vi. Simpul belit
vii.Ikatan balak
viii.Ikatan seraya
ix. Ikatan serong
x. Ikatan silang gunting
xi. Mengemaskan tali
|
a. Simpulan/
Ikatan
pemancing
i.
Simpulan darah bergelung
(untai)
ii. Simpulan lemak seela
iii.Simpulan /sempurna (untai)
iv. Simpulan pengail ganda
empat
v.
Simpulan bergelung jurai
vi.Simpulan lemak seela
separuh
vii.Ikatan mata kail
viii.Simpulan Turtle
ix.
Simpulan bebat
x.
Simpulan tarbuck
xi. Simpulan frost
xii.Simpulan Bunga Keti
xiii.Simpulan stopper dan
angka
8
xiv.Simpulan tukang gantung
xv. Ikatan pengkalan
|
a.
Simpulan/ikatan
pendaki
i.
Simpulan prusik
ii. Simpulan geseran
munther
iii. Simpulan tarbuck
(untai)
iv. Simpulan rama-rama
v. Ikatan manharness
vi. Simpulan kerusi
vii.Simpulan perompak
viii.Simpulan pencuri
ix. Simpulan tok fakir
x. Ikatan ampaian
xi.Weng segera
xii.Tangga tali
b.
Jenis-jenis tali
i. Fungsi
ii.Ketahanan /kekuatan
setiap
jenis tali
iii.Tatacara penjagaan
tali
c. Peralatan
tambahan
i. Harness
ii. Carabiner & Figura 8
iii. Pully
iv.Juma
|
4. KOMPAS
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Mengenal Arah Mata
angin
b. Mencari arah
mata
angin
c. Menentukan
arah
kiblat
d. Pengenalan
Kompas
|
a. Praktikal
mencari
bearing (arah mata angin)
b. Latihan di
kawasan
sekolah
c. Menggunakan
peta -
Membaca peta/
Orientasi peta
d. Aktiviti
Orienteering
dan Pandu Arah
|
a. Merintis
hutan
menggunakan kompas
b.Pertandingan
mencari
bearing
i.Menggunakan
peta
ii. Mencari
harta karun
c. Aktiviti
Pandu Arah dan
Orienteering
|
5. IKHTIAR HIDUP
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Alat-alat
ikhtiar hidup
i. Mengikut
jejak atau
tanda.
ii.Mengenali
jejak atau
kesan binatang
b.Latihan
menggendalikan
sampan
i. Sampan kayu@
sampan
gentian kaca
c. Bahan-bahan
apungan di air.
d. Membina model
apungan di air
|
a. Ancaman Hidupan liar
b. Mengenali pokok-pokok
perubatan / tumbuhan/
buah-buahan yang boleh
dimakan / diminum
c. Membuat
perangkap /
jerat
d. Memasak
mengikut
kaedah ikhtiar hidup
e. Latihan
berkayak
i. Keno gentian kaca @
kanvas
f. Latihan membina rakit
i. Membuat rakit buluh
dan pendayungnya
ii.Cara-cara
mengendalikan rakit
iii.Lain-lain
masakan
ringan
iv.Pertandingan
memasak
g. Basikal
i..Mengenal
struktur dan
bahagian basikal dan
fungsinya
ii.Membaiki
kerosakan
kecil
|
a.Kursus
ikhtiar hidup di
hutan
i. Membuat perangkap /
jerat II
ii. Membuat
alat-alat ikhtiar hidup
b.Motosikal
i. Mengenal
struktur dan
bahagian motosikal
dan fungsinya
ii. Membaiki
kerosakan
kecil
|
6. KOMUNIKASI
|
||
a.
Kaedah-kaedah
|
a. Latihan
berkomunikasi
b. Berpandukan
muka jam
c. Isyarat
antarabangsa
d. Penggunaan
Walkie-Talkie
|
a. Semboyan
bunyi
|
7. TEKNIK PERJALANAN
|
||
a. Persiapan
b. Organisasi
c. Formasi
bergerak
|
a. Posisi tapak
tangan
b. Bernafas
secara ritma
c. Melangkah
d. Kaedah
menyeberang
sungai
|
a. Penggunaan
tangan
dan
kaki semasa
mendaki
b. Mendaki
lereng curam
c. Menuruni
lereng
menggunakan tali.
|
8. IKLIM
|
||
a. Cuaca
b. Suhu
c. Hujan
d. Tanda-tanda
hujan
|
a. Awan dan jenis-jenisnya
b. Angin
c. Ombak
|
a. Ramalan
cuaca
b. Pasang surut
|
9. PERTOLONGAN CEMAS / BANTU MULA
|
||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Prinsip dan amalan
i.
Prinsip dan asas
pertolongan cemas
ii.
Panduan tindakan pada
masa kecemasan
b. Pembebatan dan
pembalutan
i. Cara
membebat luka
ii.
Cara membalut
c. Pengangkutan dan
pengusungan
i.
Kaedah mengangkat dan
menyusun.
|
a. Struktur tubuh badan dan
fungsinya
i. Struktur badan
ii.
Struktur sendi
iii.Struktur daging & kulit
iv.
Fungsi organ
b. Pernafasan dan Asfiksia
i.
Asfiksia, punca dan
rawatan
c. Kecederaan terbakar
i.
Pengelasan terbakar
ii.
Rawatan
d. Keracunan
i. Definisi
ii.
Kaedah rawatan
e. Gigitan dan sengatan
serangga
i.
Gigitan ular, kala, lipan
dan
lebah
ii. Sengatan tebuan
iii. Kaedah rawatan
f. Pendarahan
i.
Peredaran darah
ii.
Punca dan rawatan
|
a. Renjatan
i. Tanda dan rawatan
b. Urut jantung
i.
Kaedah pemulihan
pernafasan dan urut
jantung
c. Kecederaan tulang,
sendi,
ligamen dan otot
i.
Terminologi
ii.
Kecederaan tulang
belikat
iii.
Lengan dan siku
iv.
Pinggang dan peha
v.
Lutut, betis dan jari kaki
vi.
Tulang belakang,
tengkuk
d. Pengenalan Pemulihan
dan penafasan
i.
Kaedah pemulihan
ii.Kaedah mulut ke mulut
iii.Kaedah mulut ke hidung
iv.Kaedah Holger Nelson
v.
Kaedah Silvester
|
10. KURSUS ASAS KEBOMBAAN
|
||
a. Pengenalan
mengenai
kebakaran
i. Punca kebakaran
ii. Cara-cara
mengelakan
kebakaran
b. Alat-alat
melawan
kebakaran
i. Pemadam api jenis
air, serbuk, buih
dan gas
ii. Kaedah
pengendalian
|
a. Kaedah
menyelamatkan
diri daripada kawasan
kebakaran
i. Perlindungan diri
ii.Kaedah menyelamatkan
diri
b. Latihan
mengawal /
memadam kebakaran
i. Memadamkan kebakaran
ii.Bakaran tayar
|
a. Latihan
melawan /
memadam kebakaran
i. Memadam
kebakaran dan
alat pemadam api
|
11. SENI MEMPERTAHANKAN DIRI
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
|
a. Jenis-jenis
seni
mempertahankan diri
b. Asas
mempertahankan
diri
c.
Teknik-teknik
mempertahankan diri d.Ujian asas seni
mempertahankan diri
|
a. Jenis-jenis
seni
mempertahankan diri
b.
Kemahiran
mempertahankan diri
c.
Teknik-teknik
mempertahankan diri d.Ujian lanjutan
|
a. Latihan
menggunakan
peralatan dalam
mempertahankan diri
b.Ujian
Mempertahankan
diri menggunakan
peralatan
c.Perubatan /
Sains Sukan
dalam seni
mempertahankan diri
|
|
12. Kecergasan Diri / Riadah
|
|||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
|
Pengenalan
jenis-jenis sukan
|
Kemahiran sukan
individu atau kumpulan
|
Pengurusan
riadah
|
|
14. KEBUDAYAAN
|
||
a.
Mengenal asal-usul
kaum
di Malaysia
b. Adat resam
kaum di
Malaysia
c. Mengenal
alat-alat
muzik kaum di
Malaysia
d. Perayaan
pelbagai
kaum di Malaysia
e. Menyertai
satu
persembahan seperti
i.
Nasyid
ii. Permainan, alat muzik,
tradisional, kompang,
rebana dan lain-lain
iii.
Bersyair,
pantun atau gurindam
iv.
Drama / Pentomin/
Sketsa.
|
a.
Mengumpulkan 20
peribahasa, simpulan
bahasa atau
perumpamaan
salah satu kaum di
Malaysia
b. Menyenaraikan
pakaian
tradisi pelbagai kaum
c.
Menghafaz 10 perkataan
mudah bahasa Cina dan
Tamil dan selain bahasa
Ibunda
d.
Menyertai satu
persembahan
[ Seperti tahap satu ]
|
a. Membuat
kajian dan
menulis laporan
mengenai
i. Adat istiadat
perkahwinan kaum di
Malaysia
ii.
Adat kematian bagi
kaum di Malaysia
iii.Bagaimana memupuk
perpaduan kaum di
Malaysia
b. Mengenali
permainan
tradisi ( contoh ) :
i. Wayang kulit
ii.Wau
iii.Gasing
c. Menceritakan
cerita-
cerita
lisan pelbagai
kaum.
|
3.0 KHIDMAT
MASYARAKAT – KHIDMAS
iii.1
MATLAMAT
Melahirkan generasi pelajar yang sanggup berbakti, tolong-menolong dan
berlumba-lumba membuat / melakukan amal kebajikan dalam kehidupan
seharian tanpa mengira agama, kaum dan etnik.
3.2 OBJEKTIF
1. Melahirkan
insan yang mempunyai hubungan rapat dengan masyarakat serta aktif dalam aktiviti kemasyarakatan
2. Mengukuhkan
ikatan persaudaraan, kekeluargaan dan mengeratkan
hubungan kemasyarakatan
antara lapisan masyarakat.
3. Melahirkan
insan yang perihatin terhadap tugas dan tanggungjawab
sebagai anggota
masyarakat serta mengamalkan budaya simpati dan
empati dalam kehidupan
seharian.
1. KHIDMAT MASYARAKAT
|
||
a. Gotong
royong
membersihkan
i. Kawasan sekolah
ii.Surau atau masjid
iii.Tanah perkuburan
iv.Lain-lain
b. Lawatan dan ziarah
ke
i. Rumah kebajikan
anak
yatim dan orang tua
ii.Hospital
iii.Perkampungan orang
asli
iv.Pondok atau pusat
pengajian dan lain-lain
|
a. Gotong royong
[ Seperti tahap 1 ]
b.
Lawatan dan ziarah
[ Seperti tahap 1 ]
c. Menubuhkan
kumpulan
[ Seperti tahap 1 ]
d.
Membuat kajian
mengenai
i.
Asal usul sesebuah
kampung
ii.Salasilah keluarga
iii.Tokoh-tokoh tempatan
e.
Temuramah dengan
i.
Penduduk tertua
ii.Penghulu, imam, ketua
kampung, pengerusi
JKK
f. Melakar
pelan tempat
tinggal.
|
a.
Gotong-royong, lawatan
dan ziarah, menubuhkan
kumpulan [ seperti tahap
1 & 2 ]
b. Membuat
kajian
mengenai
i.
Kegiatan ekonomi dan
sosial penduduk
setempat
ii.Masalah keruntuhan
moral belia setempat
iii.Masalah penduduk
c.
Temuramah dengan
i.
Wakil rakyat
ii.Pegawai daerah
iii.Tokoh korporat
iv.Ulama tempatan
v.Ketua balai polis
d. Menulis
tempat bersejarah
|
4.0 ALAM
SEKITAR
4.1 MATLAMAT
4.2 OBJEKTIF
1. Melahirkan
insan yang sentiasa bersyukur dengan menghayati alam
sekitar.
2. Memupuk
sikap prihatin terhadap sumbangan dan kepentingan alam
sekitar kepada kehidupan
manusia serta memahami rantaian hidup
antara alam sekitar
dengan manusia sejagat.
3. Membina
insan yang bertanggungjawab dengan memberi sumbangan
ke arah memelihara alam sekitar sebagai khazanah tuhan kepada manusia.
1. ALAM SEKITAR
|
||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Mengenal dan
mengkaji sebatang
pokok.
i.
Mendapatkan pola/
corak
daripada batang dan
rangka daun.
ii.Mengukur lilitan batang
dan
ketinggian
iii. Melukis serta
menyatakan
fungsi
bahagian pokok
iv.Merekodkan serangga
dan invertebrata yang
bersembunyi pada
sebatang
pokok
v.Melabelkan nama dan
nama
saintifik tumbuhan
di persekitaran sekolah
b.Mengenal dan
mengelaskan jenis-jenis
hutan
c.Mengenalkan haiwan
liar dalam hutan
Malaysia
d.Membersihkan sungai-
sungai di kawasan
rekreasi
e. Demontrasi proses
pertanian
f. Deklamasi sajak
mengenai
alam sekitar
g. Memahami mengenai
proses pemeliharaan
dan pemuliharaan
hutan
h. Membina taman mini di
kawasan sekolah
|
a. Memerhati
kehidupan
haiwan
contoh burung :
i.
Mengenal nama burung
ii.Merekod nama burung
yang
dapat dilihat di
kawasan sekolah dan
tempat tinggal
iii.Mengumpul bulu dan
sarang burung yang
tidak digunakan
iv.Mengenal pasti
makanan dan tumbuhan
yang digemari burung.
b. Kajian serangga dan
invertebrata
i.
Fungsi serangga dan
invertebrata dalam
proses pereputan
ii.Bagaimana pokok
memberi makanan
kepada serangga dan
invertebrata
iii.Melukis dan menamakan
bahagian serangga dan
invertebrata
iv.Fungsi bahagian
serangga dan
invertebrata
c. Mengenal pasti dan
menamakan jenis rumput
d.Mengenal pasti jenis-jenis
tumbuhan berikut
i. Buluh
ii.Palma
iii. Rotan
iv.
Paku Pakis
v.
Tumbuhan perubatan
vi.Tumbuhan komersil
e. Aktiviti kitaran semula
kertas surat khabar lama
f. Membuat ketuhar tenaga
solar
g. Karangan alam sekitar
h. Deklamasi sajak alam
sekitar
|
a. Kajian air
i. Hidupan air di kolam
atau sungai
ii.Kualiti air
b. Mengkaji
tanah-tanih dan
batu batan
i. Mengenalpasti jenis
tanah
tanih dan batu
batan
c. Kajian mengenai hakisan
i.
Jenis-jenis hakisan
ii.Mengenal cara kawalan
d. Mengawit tumbuh-
tumbuhan
i.
Mengawit dan
menamakan 15 jenis
pokok bunga
ii.Mengawit dan
menamakan 15 jenis
pokok renek
iii.Mengawit dan
menamakan 15 jenis
tumbuhan herba
iv.Mengawit dan
menamakan 15 jenis
pokok buah-buahan
e. Memelihara dan menjaga
kawasan rekreasi sekolah
f. Memahami cara mengurus
bahan buangan seperti sisa
kimia
|
5.0 KEUSAHAWANAN
5.1 MATLAMAT
Memupuk
minat di kalangan generasi pelajar agar dapat mengembangkan
kreativiti masing-masing
dan sikap berjimat cermat serta membenci amalan
membazir,
di samping membina asas kemahiran pemasaran perniagaan
sehingga menjadikan
keusahawanan sebagai budaya hidup.
5.2 OBJEKTIF
1. Membina kemahiran reka cipta di kalangan generasi pelajar dengan
menggunakan bahan-bahan terbuang seperti
kayu, logam dan jerami
sehingga dapat menghasilkan bahan
kraftangan, hiasan, tulisan khat
dan lain-lain.
2. Membina
kemahiran asas dalam bidang perniagaan, pemasaran dan
perakaunan agar dapat memasarkan reka cipta
yang dihasilkan.
3. Melahirkan
generasi muda yang berwawasan sehingga dapat
menjadikan bidang keusahawanan sebagai satu
cara hidup.
1. REKA CIPTA
|
||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Bengkel perkakas mudah
berdasarkan aktiviti
b. Merekacipta bahan-bahan
buangan
c. Merekacipta kraf tangan
i.
Kulit siput
ii.Bahagian pokok kelapa
iii.Kayu – pengepit baju
d. Cetak baju - Silk Screen
i. Dye
biasa @ Embos
ii.Cetak baju-T
e. Berkhidmat di koperasi
sekolah
|
a. Merekacipta bahan-
bahan terbuang
b. Membuat kraftangan
drpd kayu, logam dan
jerami
c. Merekacipta logo yang
bertemakan KRS
d. Memasarkan bahan-
bahan
jualan untuk
tabung
kadet
e. Merekacipta satu projek
elektronik
|
a. Membaik pulih perkakas
mudah
seperti perkakas
elektrik, enjin dan
sebagainya
b. Merekacipta satu projek
kerja
kayu untuk kegunaan
taman
atau bilik KRS
c. Melaksanakan satu projek
yang
boleh di pasarkan di
sekolah
untuk tabung KRS
d. Memahami kaedah asas
penulisan buku akaun
|
2. JAHITAN
|
||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Pengenalan mengenai
jahitan
i. Alatan mengukur dan
menanda
ii.Alatan menggunting
iii.Alatan menjahit
iv.Alatan menekan
b. Jahitan asas
i. Jahitan sementara
ii.Jahitan menyambung
iii.Jahitan pengemas
c. Jahitan tudung
i. Cara
menggunting
ii.Cara menjahit
|
a. Jahitan
i. Jahitan silang pangkah
ii.Jahitan silang padu
iii.Jahitan bulu ayam
iv.Jahitan suji bilang
v.Jahitan batang
vi.Jahitan mata lalat
b. Sulaman
i. Alas meja
ii.Sapu tangan
|
a. Asas bahagian mesin jahit
i. Tiang gelendung benang
ii.Skru penekan benang
iii.Gigi penolak
iv.Pemusing gelendong
b. Cara menggunakan dan
menjaga mesin
c. Mengenalpasti jahitan
mesin
tidak kemas
i. Jahitan melompat-lompat
ii.Benang terputus-putus
iii.Kelim berkedut
d. Jahitan
i. Beg pensil
ii.Cara menjahit
|
3. MASAKAN
|
||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Pengurusan di dapur
i. Bahan-bahan asas
ii.Kegunaan, kedudukan
dan penjagaan
iii.Keselamatan
iv.Sanifasi semasa
penyediaan makanan
b. Makanan dan pemakanan
i. Nutrien asas
ii.Akibat kekurangan dan
kelebihan
iii.Penyediaan diet
seimbang
c. Bahan-bahan asas makanan
i. Rempah ratus
ii.Jenis-jenis tepung
iii.Jenis-jenis beras
iv.Jenis-jenis perasa
d.
Prinsip-prinsip memasak
i. Merebus
ii.Menggoreng
iii.Membakar
iv.Mengukus
e. Masakan
waktu darurat
i. Perkhemahan
|
a. Etika di pasar
i. Mengenal bahan-bahan
mentah
ii.Mengenal bahan-bahan
kering
b. Kepenggunaan
i. Tanggungjawab
pengguna
ii.Cara memilih barang-
barang keperluan
c. Pencuci mulut / desert
i. Puding, kastard dan kuih
acuan
ii.Agar-agar
iii.Buah-buahan
d. Keperluan nasi dan lauk
pauk
|
a.Kuih-kuih tempatan
i. Penyediaan beter
ii.Variasi kuih
b.Pastri
i. Penyediaan pastri
ii.Variasi Pastri
c. Kek
i. Sebab-sebab kek bantat
d. Hiasan hidangan
i. Ising
ii.Susun atur hidangan
|
4. KRAFTANGAN
|
||
TAHAP 1 – TINGKATAN 1
|
TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3
|
TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
|
a. Pengenalan dan
penggunaan kraftangan
i. Hiasan
ii.Penghargaan
b.Hiasan dari bahan
semulajadi dan kitar semula
i. Cara penjagaannya
c. Pembungkusan
i. Teknik pembungkusan
|
a. Gubahan
hidup kering
i. Cara penyediaan
ii.Kedudukan gubahan
iii.Aplikasi gubahan
b. Lipatan kain
i. Teknik lipatan
ii.Jenis dan kesesuaian
lipatan
iii.Aplikasi lipatan
c. Origami
i. Teknik origami
ii.Aplikasi
|
a. Suji bilang / Cross-stich
i. Cara membuatnya
b. Kait mengait
i. Peralatan dan cara
menggunakannya
ii.Aplikasi hasil kait-
mengait
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan