KURIKULUM KRS



1.0       DISIPLIN DAN KEROHANIAN

1.1       MATLAMAT
            Melahirkan generasi pelajar yang cintakan negara, mempunyai disiplin diri
            yang kental, berpegang teguh kepada ajaran agama serta sanggup berbakti
            kepada masyarakat yang memerlukan khidmat dan bimbingan.

1.2       OBJEKTIF
            a.         Melahirkan pelajar yang bersemangat patriotik yang cintakan bangsa
                        dan negara.

            b.         Menyediakan generasi pelajar yang mempunyai disiplin yang tinggi
                        serta mempunyai daya juang, daya tahan, daya saing dan daya saing
                        dalam menghadapi cabaran yang mendatang.

            c.         Membina generasi pelajar yang mengetahui, memahami, menghayati
dan mengamalkan akhlak Islam serta memberi sumbangan ke arah hidup berkeluarga, bermasyarakat dan bernegara.

                                                                      

1. KETATANEGARAAN


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
a. Lambang Negara
b. Bendera Malaysia
c. Lagu Kebangsaan dan
    Negeri berkenaan
d. Lambang dan Bendera
    Negeri
e. Rukun Negara
f.  Lagu-lagu Patriotik
g. Lagu KRS
h. Berlari  sambil
    menyanyikan lagu       
    larian KRS  dan langkah
    KRS
a. Jemaah Kabinet
    i. Nama dan Jawatan
b. Sultan-sultan
    i. Nama-nama Sultan
c. Memahami Falsafah
    Pendidikan Negara
d. Memahami dan  
     mengenali
     kebudayaan Melayu  
     serta   lain-lain kaum.
e. Lagu-lagu Patriotik
a. Biodata Perdana Menteri
    i.  Menulis rencana
    ii. Syarahan
b. Wawasan Perdana Menteri
    i.  Esei
    ii. Syarahan
c. Mengenali Institusi dan
    Peranannya
    i.   Jabatan/ Majlis Agama
         Islam
    ii.  Pusat Islam
    iii. Universiti Islam
    iv.  Lembaga Urusan
          Tabung Haji
    v.   Majlis Fatwa Negara
    vi.  Baitulmal
    vii  Mahkamah Syariah
   viii. Maktab Perguruan
          Islam
    ix. Angkatan Belia Islam
    x.  Persatuan Ulama’
d. Mengenal tokoh ulama
    tempatan dan luar negara.
e. Mengenal tokoh-tokoh
    pejuang kemerdekaan
f.  Lagu-lagu Patriotik




2. KEROHANIAN


a. Kelas Fardhu Ain
b. Bacaan Yasin
c. Marhaban dan Berzanji
d. Usrah
e. Tamrin
f.  Kursus Kefahaman Islam
g. Hafalan doa-doa dalam kehidupan
    seharian            

h. Kebudayaan Islam
    i. Nasyid
    ii. Syair
    iii. Sajak dan lain-lain
i. Ceramah Agama
j. Akhlak
k. Kisah-kisah Sahabat Nabi SAW          
                        

3. PENGURUSAN DAN GAYA DIRI


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5

a. Tanggungjawab   
     terhadap  diri dan   
     keluarga
    i. Memelihara kesihatan
       tubuh badan
    ii. Penjagaan keluarga
b. Mengurus tempat
     kediaman
    i. Susun atur peralatan
       rumah
    ii. Keselamatan di rumah
c. Adab bergaul
    i. Keluarga
    ii. Jiran tetangga
    iii. Guru/rakan
    iv. Majlis rasmi
    v. Batas-batas pergaulan

a. Pemilihan pakian
    i. Majlis rasmi/formal
    ii. Majlis tidak rasmi/informal
        bersukan
    iii. Etika berpakaian dalam
         Islam
b. Peranggu Meja
    i. Alatan peranggu meja
    ii. Sajian secara tradisional
    iii. Sajian secara cina
    iv. Sajian secara barat
    v. Sajian secara ”buffet”
c. Etika di meja makan
    i. Cara memegang pisau
       dan garpu
    ii. Cara meletakkan sudu,
       garpu dan pisau selepas
       makan.

a. Tatatertib sebagai tetamu
     i. Adab sebagai tetamu
    ii. Adab menjadi tuan
        rumah
    iii. Adab semasa                                               
         menghadiri jamuan
         makan
    iv. Perkara-perkara yang
         perlu dielakkan semasa
         makan di majlis jamuan.
b. Etika makan secara Islam
c. Adab makan di dalam
    pelbagai jenis jamuan
    i. Makan cara Melayu
    ii. Makan cara Barat
    iii. Makan cara Koktel
    iv. Makan cara Buffet
    v. Makan di kantin

























4. PENDIDIKAN MORAL – Ahli bukan beragama Islam


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5

a. Buat baik dibalas baik
b. Waspada sebelum
     kena
c. Kesetiaan kepada  
     negara
d. Sahabat setia
e. Teguran membina
f.  Balasan jujur
g. Berakit-rakit
h.Contohi Labah-labah
i.  Kalau Cermat Tentu
   Selamat
j. Budi Bahasa

a. Sultan Alaudin Riayat Shah
b. Sesal kemudian tidak
     berguna
c. Mengawal pemikiran,
    pertuturan dan perlakuan.
d. Etika perniagaan yang baik
e. Pengorbanan kaum ibu
f. Fikir sebelum bertindak
g. Kebebasan dalam sistem
    demokrasi
h. Pentingnya keselamatan   
    jalan raya
i.  Biar lambat asalkan selamat
j.  Bukit sama didaki lurah
    sama dituruni.


Penghayatan Nilai-Nilai Murni Tahap 1 & 2































2.0       KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN

2.1       MATLAMAT
            Melahirkan generasi pelajar yang sihat dari segi fizikal, mental, mempunyai daya      
            tahan, berpotensi dan berketerampilan malah mampu menghindarkan diri dari
            gejala sosial yang buruk dengan menjadikan budaya timur sebagai tatacara  
            hidup.

2.2       OBJEKTIF
            a.         Melahirkan insan yang sihat fizikal dan mental.
            b.         Memupuk bakat serta menggalakkan potensi yang sedia dan mampu
                        memenuhi masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah.
c.         Mengurangkan ketegangan fikiran dan mampu menyelesaikannya secara bijaksana.  

1. KAWAD

TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5

a.Asas Kawad
i.                     Kawad Am
  • Masuk barisan
  • Paraskan barisan
  • Kanan lurus
  • Senang diri
  • Sedia
  • Buka dan Tutup barisan
  • Ke kanan dan
      Ke Kiri Pusing
  • Langkah hadapan, belakang, kiri, kanan
  • Hentak kaki

b. Kawad berjalan
  • Mulakan kaki kanan
  • Tabik hormat
c. Kawad membawa
    bendera
d. Menaik dan 
    menurunkan bendera

a. Memberi perintah kawad
     i. Kumpulan masing-    
        masing
b. Kawat Perhimpunan
  c. Hormat Ke hadapan     
       Hormat
  d. Hormat Ke Kanan     
      Hormat
  e. Hormat Ke Kiri Hormat
f. Hormat selaku terima sijil







  



a.Kawad perseorangan
    i. Melakukan semua
       jenis  Kawad
b.Perintah Kawad
     i.Sebagai Ketua
c.Mengurus Perhimpunan
d.Kawad Formasi











2. PERKHEMAHAN

TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
a. Definisi
b. Mendirikan khemah
c. Memilih Tapak
    Khemah
d. Perlindungan
    semulajadi
e. Perhubungan
f.  Punca air
g. Kebersihan
h. Keselamatan
i.  Konservasi
j.  Kegiatan di kawasan
    perkhemahan
k. Etika perkhemahan
l.  Memotong kayu
m. Beg Galas
n.  Kaedah mengisi
     Rucksack
o.  Jenis-jenis khemah
p.  Cara penjagaan   
     khemah
a. Kraf  perkhemahan
    i. Gajet
b. Beg Galas
    i. Kaedah memikul beg galas
c. Jenis-jenis unggun api
d. Dapur
    i. Jenis-jenis dapur
e. Memasang api
f.  Memasak
    i. Teknik memasak
    ii.Praktikal memasak
   iii.Nasi, ikan goreng, 
      sayur dan teh
  iv.Lain-lain masakan
     ringan
v. Pertandingan memasak



a.Kraf perkhemahan     
     lanjutan
b. Lanjutan Tahap 1 & 2
c. Sanitasi

3. IKATAN TALI

TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
a.Simpulan dan ikatan  
    asas
i.   Simpulan buku sila
ii.  Simpulan bunga keti
iii. Tindih kasih
iv. Simpulan pengail
v. Ikatan manuk
vi. Simpul belit
vii.Ikatan balak
viii.Ikatan seraya
ix. Ikatan serong
x. Ikatan silang gunting
xi. Mengemaskan tali

a. Simpulan/ Ikatan   
      pemancing
i.   Simpulan darah bergelung
    (untai)
ii. Simpulan lemak seela
iii.Simpulan /sempurna (untai)
iv. Simpulan pengail ganda 
     empat
v.  Simpulan bergelung jurai
vi.Simpulan lemak seela
    separuh
vii.Ikatan mata kail
viii.Simpulan Turtle
ix.  Simpulan bebat
x.  Simpulan tarbuck
xi. Simpulan frost
xii.Simpulan Bunga Keti
xiii.Simpulan stopper dan
       angka 8
xiv.Simpulan tukang gantung
xv. Ikatan pengkalan
a. Simpulan/ikatan
     pendaki
i.  Simpulan prusik
ii. Simpulan geseran
     munther
iii. Simpulan tarbuck
      (untai)
iv. Simpulan rama-rama
v. Ikatan manharness
vi. Simpulan kerusi
vii.Simpulan perompak
viii.Simpulan pencuri
ix. Simpulan tok fakir
x. Ikatan ampaian
xi.Weng segera
xii.Tangga tali
b. Jenis-jenis tali
i. Fungsi
ii.Ketahanan /kekuatan
  setiap jenis tali
iii.Tatacara penjagaan
    tali
c. Peralatan tambahan
i.  Harness
ii. Carabiner & Figura 8
iii. Pully
iv.Juma
4. KOMPAS

TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
a. Mengenal Arah Mata  
    angin
b. Mencari arah mata
    angin
c. Menentukan arah
     kiblat
d. Pengenalan Kompas
a. Praktikal mencari
    bearing (arah mata angin)
b. Latihan di kawasan
    sekolah
c. Menggunakan peta -  
    Membaca peta/
    Orientasi peta
d. Aktiviti Orienteering  
    dan Pandu Arah

a. Merintis hutan
    menggunakan kompas
b.Pertandingan mencari   
    bearing
i.Menggunakan peta
ii. Mencari harta karun
c. Aktiviti Pandu Arah dan
    Orienteering

5. IKHTIAR HIDUP

TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
a. Alat-alat ikhtiar hidup
i. Mengikut jejak atau
    tanda.
ii.Mengenali jejak atau
  kesan binatang
b.Latihan  
    menggendalikan
   sampan
i. Sampan kayu@
    sampan
   gentian kaca
c. Bahan-bahan    
     apungan  di air.
d. Membina model
    apungan di air
a. Ancaman Hidupan liar
b. Mengenali pokok-pokok
    perubatan / tumbuhan/
    buah-buahan yang boleh
   dimakan / diminum
c. Membuat perangkap  /
    jerat
d. Memasak mengikut
    kaedah ikhtiar hidup
e. Latihan berkayak
  i. Keno gentian  kaca @
     kanvas
 f. Latihan membina rakit
  i. Membuat rakit buluh
    dan pendayungnya
ii.Cara-cara
   mengendalikan rakit
iii.Lain-lain masakan
   ringan
iv.Pertandingan memasak
g. Basikal
i..Mengenal struktur dan
   bahagian basikal dan
   fungsinya
ii.Membaiki kerosakan
   kecil
a.Kursus ikhtiar hidup di
   hutan
  i. Membuat perangkap /
    jerat II
ii. Membuat alat-alat ikhtiar hidup

b.Motosikal
i. Mengenal struktur dan  
    bahagian motosikal
    dan fungsinya
ii. Membaiki kerosakan
    kecil










6. KOMUNIKASI
a. Kaedah-kaedah
  • Lisan
  • Bertulis
  • Isyarat
  • Tiupan Wisel
a. Latihan berkomunikasi
b. Berpandukan muka jam
c. Isyarat antarabangsa
d. Penggunaan Walkie-Talkie
a. Semboyan bunyi



7. TEKNIK PERJALANAN
a. Persiapan
b. Organisasi
c. Formasi bergerak
a. Posisi tapak tangan
b. Bernafas secara ritma
c. Melangkah
d. Kaedah menyeberang
    sungai
a. Penggunaan tangan   
    dan  kaki semasa  
     mendaki
b. Mendaki lereng curam
c. Menuruni lereng
    menggunakan tali.


8. IKLIM


a. Cuaca
b. Suhu
c. Hujan
d. Tanda-tanda hujan


a. Awan dan jenis-jenisnya
b. Angin
c. Ombak

a. Ramalan cuaca
b. Pasang surut

9. PERTOLONGAN CEMAS / BANTU MULA


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5

a. Prinsip dan amalan
    i. Prinsip dan asas
       pertolongan cemas
    ii. Panduan tindakan pada
        masa kecemasan
b. Pembebatan dan
    pembalutan
    i. Cara membebat luka
    ii. Cara membalut
c. Pengangkutan dan
    pengusungan
    i. Kaedah mengangkat dan
       menyusun.

a. Struktur tubuh badan dan
    fungsinya
    i.  Struktur badan
    ii. Struktur sendi
    iii.Struktur daging & kulit
    iv. Fungsi organ
b. Pernafasan dan Asfiksia
    i. Asfiksia, punca dan
        rawatan
c. Kecederaan terbakar
    i. Pengelasan terbakar
    ii. Rawatan
d. Keracunan
    i. Definisi
    ii. Kaedah rawatan
e. Gigitan dan sengatan
    serangga
    i. Gigitan ular, kala, lipan
       dan lebah
   ii.  Sengatan tebuan
   iii.  Kaedah rawatan
f. Pendarahan
   i. Peredaran darah
   ii. Punca dan rawatan


a. Renjatan
    i. Tanda dan rawatan
b. Urut jantung
    i. Kaedah pemulihan
        pernafasan dan urut
        jantung
c. Kecederaan tulang,   
    sendi,
    ligamen dan otot
    i. Terminologi
    ii. Kecederaan tulang
        belikat
    iii. Lengan dan siku
    iv. Pinggang dan peha
    v. Lutut, betis dan jari kaki
    vi. Tulang belakang,
         tengkuk
d. Pengenalan Pemulihan  
     dan penafasan
    i. Kaedah pemulihan
    ii.Kaedah mulut ke mulut
    iii.Kaedah mulut ke hidung 
    iv.Kaedah Holger Nelson
    v. Kaedah Silvester
10. KURSUS ASAS KEBOMBAAN
a. Pengenalan
     mengenai 
    kebakaran
    i. Punca kebakaran
    ii. Cara-cara    
        mengelakan
        kebakaran
b. Alat-alat melawan
     kebakaran
    i. Pemadam api jenis  
       air,   serbuk, buih
       dan gas
    ii. Kaedah   
        pengendalian
a. Kaedah menyelamatkan
    diri daripada kawasan
    kebakaran
    i. Perlindungan diri
    ii.Kaedah menyelamatkan
       diri
b. Latihan mengawal /
    memadam kebakaran
    i. Memadamkan kebakaran
    ii.Bakaran tayar
a. Latihan melawan /
    memadam kebakaran
    i. Memadam  
        kebakaran dan
        alat pemadam api

11. SENI MEMPERTAHANKAN DIRI

TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
a. Jenis-jenis seni
    mempertahankan diri
b. Asas   
    mempertahankan
    diri
c. Teknik-teknik
    mempertahankan diri d.Ujian asas seni
   mempertahankan diri
a. Jenis-jenis seni
    mempertahankan diri
b. Kemahiran 
    mempertahankan diri
c. Teknik-teknik
    mempertahankan diri d.Ujian lanjutan



a. Latihan menggunakan
    peralatan dalam
    mempertahankan diri
b.Ujian Mempertahankan
   diri menggunakan
    peralatan
c.Perubatan / Sains Sukan
   dalam seni 
   mempertahankan diri



12. Kecergasan Diri / Riadah


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5

Pengenalan jenis-jenis sukan

Kemahiran sukan individu atau kumpulan


Pengurusan riadah



















14. KEBUDAYAAN


a. Mengenal asal-usul  
    kaum
    di Malaysia
b. Adat resam kaum di 
    Malaysia
c. Mengenal alat-alat   
    muzik  kaum di    
    Malaysia
d. Perayaan pelbagai  
     kaum di  Malaysia
e. Menyertai satu     
    persembahan seperti
    i. Nasyid
    ii. Permainan, alat muzik,
        tradisional, kompang,
        rebana dan lain-lain
   iii. Bersyair,
        pantun atau gurindam
   iv. Drama / Pentomin/
        Sketsa.


a. Mengumpulkan 20
    peribahasa, simpulan
    bahasa atau  
    perumpamaan
    salah satu kaum di
    Malaysia
b. Menyenaraikan pakaian
    tradisi pelbagai kaum
c. Menghafaz 10 perkataan
    mudah bahasa Cina dan
    Tamil dan selain bahasa
    Ibunda
d. Menyertai satu
    persembahan
    [ Seperti tahap satu ]

a. Membuat kajian dan
    menulis laporan  
    mengenai
    i. Adat istiadat
        perkahwinan kaum di    
         Malaysia
    ii. Adat kematian bagi
        kaum di  Malaysia
    iii.Bagaimana memupuk
        perpaduan kaum di
        Malaysia
b. Mengenali permainan
    tradisi ( contoh )  :
    i. Wayang kulit
    ii.Wau
   iii.Gasing
c. Menceritakan cerita-
     cerita  lisan pelbagai   
     kaum.





























3.0       KHIDMAT MASYARAKAT – KHIDMAS

iii.1        MATLAMAT
Melahirkan generasi pelajar yang sanggup berbakti, tolong-menolong dan
berlumba-lumba membuat / melakukan amal kebajikan dalam kehidupan
seharian tanpa mengira agama, kaum dan etnik.

3.2       OBJEKTIF
1.         Melahirkan insan yang mempunyai hubungan rapat dengan masyarakat            serta aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

            2.         Mengukuhkan ikatan persaudaraan, kekeluargaan dan mengeratkan
                        hubungan kemasyarakatan antara lapisan masyarakat.

            3.         Melahirkan insan yang perihatin terhadap tugas dan tanggungjawab
                        sebagai anggota masyarakat serta mengamalkan budaya simpati dan
                        empati dalam kehidupan seharian.


1. KHIDMAT MASYARAKAT


a. Gotong royong
    membersihkan
    i. Kawasan sekolah
    ii.Surau atau masjid
   iii.Tanah perkuburan
   iv.Lain-lain
b. Lawatan dan ziarah  
     ke
    i. Rumah kebajikan anak
       yatim dan orang tua
    ii.Hospital
   iii.Perkampungan orang
       asli
   iv.Pondok atau pusat
       pengajian dan lain-lain


a. Gotong royong
    [ Seperti tahap 1 ]
b. Lawatan dan ziarah
    [ Seperti tahap 1 ]
c. Menubuhkan kumpulan
    [ Seperti tahap 1 ]
d. Membuat kajian
     mengenai
    i. Asal usul sesebuah
       kampung
    ii.Salasilah keluarga
   iii.Tokoh-tokoh tempatan
e. Temuramah dengan
    i. Penduduk tertua 
    ii.Penghulu, imam, ketua
       kampung, pengerusi
       JKK
f. Melakar pelan tempat
    tinggal.


a. Gotong-royong, lawatan
    dan ziarah, menubuhkan
    kumpulan [ seperti tahap
     1 & 2 ]
b. Membuat kajian  
     mengenai
    i. Kegiatan ekonomi dan
        sosial penduduk
        setempat
    ii.Masalah keruntuhan
       moral belia setempat
   iii.Masalah penduduk
c. Temuramah dengan
    i. Wakil rakyat
    ii.Pegawai daerah
   iii.Tokoh korporat
   iv.Ulama tempatan
    v.Ketua balai polis
d. Menulis tempat bersejarah











4.0       ALAM SEKITAR

4.1       MATLAMAT

4.2       OBJEKTIF
            1.         Melahirkan insan yang sentiasa bersyukur dengan menghayati alam
                        sekitar.

            2.         Memupuk sikap prihatin terhadap sumbangan dan kepentingan alam
                        sekitar kepada kehidupan manusia serta memahami rantaian hidup
                        antara alam sekitar dengan manusia sejagat.

            3.         Membina insan yang bertanggungjawab dengan memberi sumbangan
ke arah memelihara alam sekitar sebagai khazanah tuhan kepada manusia.


1. ALAM  SEKITAR


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5
a. Mengenal dan    
     mengkaji   sebatang   
     pokok.
   i. Mendapatkan pola/   
     corak
     daripada batang dan
     rangka daun.
  ii.Mengukur lilitan batang
     dan ketinggian
iii. Melukis serta  
    menyatakan
    fungsi bahagian pokok
iv.Merekodkan serangga
   dan  invertebrata yang
   bersembunyi pada
   sebatang pokok
v.Melabelkan nama dan
   nama saintifik tumbuhan   
   di  persekitaran sekolah
b.Mengenal dan
   mengelaskan jenis-jenis
   hutan
c.Mengenalkan haiwan  
    liar  dalam hutan
    Malaysia
d.Membersihkan sungai-
   sungai di kawasan  
    rekreasi
e. Demontrasi proses   
    pertanian
f. Deklamasi sajak  
    mengenai
    alam sekitar


g. Memahami mengenai
    proses pemeliharaan  
    dan  pemuliharaan  
    hutan
h. Membina taman mini di
    kawasan sekolah



a. Memerhati kehidupan  
     haiwan
    contoh burung :
    i. Mengenal nama burung
    ii.Merekod nama burung
       yang dapat dilihat di
       kawasan sekolah dan
       tempat tinggal
   iii.Mengumpul bulu dan
       sarang burung yang
       tidak digunakan
    iv.Mengenal pasti
        makanan dan tumbuhan
        yang digemari burung.
b. Kajian serangga dan
    invertebrata
    i. Fungsi serangga dan
       invertebrata dalam
       proses pereputan
    ii.Bagaimana pokok
        memberi makanan
        kepada serangga dan
        invertebrata
   iii.Melukis dan menamakan
        bahagian serangga dan
        invertebrata
   iv.Fungsi bahagian
       serangga dan
        invertebrata
c. Mengenal pasti dan
    menamakan jenis rumput




d.Mengenal pasti jenis-jenis
    tumbuhan berikut
    i. Buluh
    ii.Palma
   iii. Rotan
   iv. Paku Pakis
    v. Tumbuhan perubatan
    vi.Tumbuhan komersil
e. Aktiviti kitaran semula
    kertas surat khabar lama
f. Membuat ketuhar tenaga
    solar
g. Karangan alam sekitar
h. Deklamasi sajak alam
    sekitar 

a. Kajian air
    i. Hidupan air di kolam
       atau sungai
    ii.Kualiti air
b. Mengkaji tanah-tanih dan
    batu batan
    i. Mengenalpasti jenis
       tanah tanih dan batu
       batan
c. Kajian mengenai hakisan
    i. Jenis-jenis hakisan
    ii.Mengenal cara kawalan
d. Mengawit tumbuh-
    tumbuhan
    i. Mengawit dan
       menamakan 15 jenis
       pokok bunga
    ii.Mengawit dan
        menamakan 15 jenis
        pokok renek
   iii.Mengawit dan
        menamakan 15 jenis
        tumbuhan herba
    iv.Mengawit dan
        menamakan 15 jenis
        pokok buah-buahan
e. Memelihara dan menjaga
    kawasan rekreasi sekolah
f. Memahami cara mengurus
    bahan buangan seperti sisa
    kimia





































5.0       KEUSAHAWANAN

5.1       MATLAMAT
            Memupuk minat di kalangan generasi pelajar agar dapat mengembangkan
            kreativiti masing-masing dan sikap berjimat cermat serta membenci amalan
            membazir, di samping membina asas kemahiran pemasaran perniagaan
            sehingga menjadikan keusahawanan sebagai budaya hidup.

5.2       OBJEKTIF
                        1. Membina kemahiran reka cipta di kalangan generasi pelajar dengan
                            menggunakan bahan-bahan terbuang seperti kayu, logam dan jerami
                            sehingga dapat menghasilkan bahan kraftangan, hiasan, tulisan khat
                            dan lain-lain.

                        2. Membina kemahiran asas dalam bidang perniagaan, pemasaran dan
                            perakaunan agar dapat memasarkan reka cipta yang dihasilkan.

                        3. Melahirkan generasi muda yang berwawasan sehingga dapat
                            menjadikan bidang keusahawanan sebagai satu cara hidup.



1. REKA CIPTA


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5

a. Bengkel perkakas mudah
    berdasarkan aktiviti
b. Merekacipta bahan-bahan
    buangan
c. Merekacipta kraf tangan
    i. Kulit siput
    ii.Bahagian pokok kelapa
   iii.Kayu – pengepit baju
d. Cetak baju - Silk Screen
    i. Dye biasa @ Embos
    ii.Cetak baju-T
e. Berkhidmat di koperasi
    sekolah


a. Merekacipta bahan-
     bahan   terbuang
b. Membuat kraftangan
    drpd   kayu, logam dan    
    jerami
c. Merekacipta logo yang
    bertemakan KRS
d. Memasarkan bahan- 
     bahan    jualan untuk    
    tabung    kadet
e. Merekacipta satu projek
    elektronik

a. Membaik pulih perkakas
    mudah seperti perkakas
    elektrik, enjin dan
    sebagainya
b. Merekacipta satu projek
    kerja kayu untuk kegunaan
    taman atau bilik KRS
c. Melaksanakan satu projek
    yang boleh di pasarkan di
    sekolah untuk tabung KRS
d. Memahami kaedah asas
    penulisan buku akaun













2. JAHITAN


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5

a. Pengenalan mengenai
    jahitan
    i. Alatan mengukur dan
        menanda
    ii.Alatan menggunting
   iii.Alatan menjahit
   iv.Alatan menekan
b. Jahitan asas
    i. Jahitan sementara
    ii.Jahitan menyambung
   iii.Jahitan pengemas
c. Jahitan tudung
    i. Cara menggunting
    ii.Cara menjahit


a. Jahitan
    i. Jahitan silang pangkah
    ii.Jahitan silang padu
   iii.Jahitan bulu ayam
   iv.Jahitan suji bilang
    v.Jahitan batang
   vi.Jahitan mata lalat
b. Sulaman
    i. Alas meja
    ii.Sapu tangan

a. Asas bahagian mesin jahit
    i. Tiang gelendung benang
    ii.Skru penekan benang
   iii.Gigi penolak
   iv.Pemusing gelendong
b. Cara menggunakan dan
    menjaga mesin
c. Mengenalpasti jahitan
    mesin tidak kemas
    i. Jahitan melompat-lompat
    ii.Benang terputus-putus
   iii.Kelim berkedut
d. Jahitan
    i. Beg pensil
    ii.Cara menjahit



3. MASAKAN


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5

a. Pengurusan di dapur
    i. Bahan-bahan asas
    ii.Kegunaan, kedudukan
        dan penjagaan
   iii.Keselamatan
   iv.Sanifasi semasa
        penyediaan makanan
b. Makanan dan pemakanan
    i. Nutrien asas
    ii.Akibat kekurangan dan
        kelebihan
   iii.Penyediaan diet
       seimbang
c. Bahan-bahan asas makanan
    i. Rempah ratus
    ii.Jenis-jenis tepung
   iii.Jenis-jenis beras
   iv.Jenis-jenis perasa
d. Prinsip-prinsip memasak
    i. Merebus
    ii.Menggoreng
   iii.Membakar
   iv.Mengukus
e. Masakan waktu darurat
    i. Perkhemahan



a. Etika di pasar
    i. Mengenal bahan-bahan
       mentah
    ii.Mengenal bahan-bahan
        kering
b. Kepenggunaan
    i. Tanggungjawab
       pengguna
    ii.Cara memilih barang-
        barang keperluan
c. Pencuci mulut / desert
    i. Puding, kastard dan kuih
       acuan
    ii.Agar-agar
   iii.Buah-buahan
d. Keperluan nasi dan lauk
    pauk

a.Kuih-kuih tempatan
   i. Penyediaan beter
   ii.Variasi kuih
b.Pastri
   i. Penyediaan pastri
   ii.Variasi Pastri
c. Kek
   i. Sebab-sebab kek bantat
d. Hiasan hidangan
    i. Ising
    ii.Susun atur hidangan

4. KRAFTANGAN


TAHAP 1 – TINGKATAN 1

TAHAP 2– TINGKATAN 2 & 3

TAHAP 3 – TINGKATAN 4 & 5

a. Pengenalan dan
    penggunaan kraftangan
    i. Hiasan
    ii.Penghargaan
b.Hiasan dari bahan
   semulajadi dan kitar semula
   i. Cara penjagaannya
c. Pembungkusan
   i. Teknik pembungkusan

a. Gubahan hidup kering
    i. Cara penyediaan
    ii.Kedudukan gubahan
   iii.Aplikasi gubahan
b. Lipatan kain
    i. Teknik lipatan
    ii.Jenis dan kesesuaian
       lipatan       
   iii.Aplikasi lipatan
c. Origami
    i. Teknik origami
    ii.Aplikasi


a. Suji bilang / Cross-stich
    i. Cara membuatnya
b. Kait mengait
    i. Peralatan dan cara
        menggunakannya
    ii.Aplikasi hasil kait-
        mengait

Tiada ulasan:

Catat Ulasan