1. LATAR BELAKANG
1.1 Pelajar adalah satu aset yang amat berharga dalam menentukan arah pembangunan pada masa akan datang. Dalam konteks Pendidikan Kebangsaan kegiatan kokurikulum merupakan satu program penting demi membangunkan potensi murid-murid secara menyeluruh. Secara umum kegiatan kokurikulum yang sedia ada telah berjaya membina disiplin pelajar bagi meningkatkan minat mereka terhadap pembelajaran. Namun demikian masih banyak ruang yang perlu dipenuhi untuk mengatasi masalah generasi yang semakin mencabar. Bagi mengisi tuntutan ke arah negara maju, kita perlu menyediakan golongan yang dinamik dan berkualiti serta mempunyai perkembangan sahsiah yang seimbang dari segi jasmani , emosi, rohani dan intelek ( JERI ).
1.2
Menyedari keperluan ini Kadet Remaja Sekolah ( KRS ) dan
Tunas Kadet Remaja Sekolah ( TKRS ) hendaklah ditubuhkan di semua sekolah
menengah/rendah kerajaan dan bantuan
kerajaan seluruh negara sebagai salah satu pasukan Badan Beruniform di sekolah.
Kewujudan KRS/TKRS sekaligus dapat memenuhi kepelbagaian citarasa, minat dan
bakat pelajar berdasarkan objektif yang dikemukakan.
2. RASIONAL
2.1 Memberi peluang seluas-luasnya kepada murid-murid untuk melibatkan diri dalam Pasukan Pakaian Seragam.
2.2 Adalah diharapkan Kadet Remaja Sekolah / Tunas KRS dapat membantu mengatasi masalah salahlaku di kalangan murid-murid sekolah seperti penyalahgunaan najis dadah, ponteng sekolah, budaya lepak dan juvana.
2.3 Memenuhi inspirasi dan permintaan masyarakat masa kini yang memerlukan satu usaha pembinaan generasi baru secara komprehensif dan cemerlang dengan mendapat sokongan padu daripada semua pihak.
2.4 Aktiviti KRS diharap dapat mengembangkan
semua aspek potensi manusia yang berteraskan ilmu dan amal ke arah pembinaan
dan pengukuhan sahsiah pelajar yang mengamalkan nilai-nilai murni dan moral
yang tinggi selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
3. MATLAMAT
Melahirkan pelajar cemerlang yang beriman, berakhlak mulia, berilmu dan berketrampilan selaras dengan hasrat Wawasan Pendidikan dan Falsafah Pendidikan Negara ke arah menjayakan Wawasan 2020.
4. OBJEKTIF
4.1 Membina generasi bersemangat patriotik yang cintakan agama, bangsa dan negara.
4.2 Membentuk generasi yang menjiwai semangat perpaduan, memiliki ketrampilan diri, berdaya saing, bersemangat juang , kreatif serta inovatif dalam menghadapi pelbagai cabaran hidup.
4.3 Membina dan mengembangkan kefahaman, kesedaran dan kepekaan di kalangan pelajar mengenai isu-isu semasa serta berkeupayaan mewujudkan integrasi nasional.
4.4 Melahirkan generasi yang mengetahui,
memahami, menghayati dan
mengamalkan akhlak Islam serta
mampu memberikan sumbangan demi kesejahteraan
hidup bermasyarakat dan bermesra.
4.5 Menyediakan peluang kepada pelajar untuk
memperolehi
pengetahuan, pengalaman,
kemahiran, kebolehan mengurus dan memimpin.
5. PERANCANGAN DAN PELAKSANAAN
Fokus utama pengurusan dan
pelaksanaan aktiviti KRS/TKRS peringkat Kebangsaan, Negeri dan Daerah ialah seminar
dan bengkel konsep dan operasi KRS/TKRS. Kursus Pemimpin di peringkat sekolah
menumpukan kepada aspek-aspek pelaksanaan aktiviti KRS/TKRS. Bagi Tunas Kadet
Remaja Sekolah( TKRS ) dicadangkan supaya ditubuhkan di semua sekolah rendah
seluruh Malaysia agar murid-murid didedahkan lebih awal mengenai Kadet Remaja
Sekolah seperti mana pasukan pakaian seragam yang lain ( Persatuan Bulan Sabit
Merah Malaysia, Persekutuan Pengakap Malaysia, Pergerakan Puteri Islam
Malaysia,Persatuan Pandu Puteri Malaysia, St. John Ambulans Malaysia, Pasukan
Pancaragam dan Seni Bela Diri )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan